Филмът “The Danish girl” проследява историята на реално съществуваща личност от началото на 20 век. Става дума за Лили Елбе или Ейнар Венегар. Всъщност това са двама души в едно тяло. Макар във времето, в което едва ли се е говорело много за явленията в сферата на нарушена сексуална ориентация, филмът прецизно проследява трансформацията на един мъж в жена. Кинолентата не натрапва позиция, не защитава, нито упреква, а е едно своеобразно пътуване на пробуждащата се истинска същност на един мъж.

Ейнар Венегар е женен от няколко години за прекрасната си съпруга и искрено се възхищава на красотата й. И двамата са художници, като почестите се отдават главно на жена му Герда, известна художничка. Благоговението пред физическото съвършенство на жената сравнено с грубия вид на мъжа е разбираемо. Главният герой обаче се отличава от образа, който намираме за олицетворение на мъжествеността. Тялото му е стройно, краката слаби, лицето му е дори изпито. От него лъха неразгадаем на пръв поглед финес. Една уж обикновена случка пробужда в него непознати или може би потискани години наред емоции. Налага се да позира за модел вместо отсъстващата за целта жена. На картината й липсват само довършителни работи относно глезените. Първият досег с фините дамски чорапи, допирът на копринената рокля, уж само наложена върху тялото му отнасят Ейнар в мислите му. Една малка пукнатина се отваря в съзнанието му, която после пораства в неподозирани размери, неразбираеми дори за съпругата му. Герда мисли, че това е игра - било за разнообразие, било от любопитство. Превъплъщенията на съпруга й в женски дрехи, прическата, гримът - всичко това навлиза в семейния им живот бавно, но сигурно, и тази трансформация е готова да заеме мястото на сплотеното семейство и да го превърне в съжителстване с търсещ себе си мъж.

Първият психиатър, който посещават, е склонен да го затвори в клиниката си. Ейнар вече се превъплъщава в Лили и все по-често отхвърля мъжката си същност. Налага се да се установят във Франция, за да избегнат лечението в психиатрия. Последващите лекари не предвещават нищо добро. Бягството от тези, които смятат, че състоянието му е неприемливо и трябва да се вкара обратно в обществените рамки, е естествен акт на самозащита от света, който не разбира.

В същото време Герда, която е неотменно до него, започва да усеща все повече липсата на пълноценната си връзка със съпруга си. Постоянната гледка на мъжа й, облечен в рокля, който стои на дивана с цялата си заучена женска суетност и изящество, я наранява. Тя изпитва нужда от чисто физическото присъствие на Ейнар, а получава срещу себе си само Лили. Стига се дотам, че намират лекар, който е готов да направи първата в историята операция за смяна на пола. Герда е неизменно до човека, на който е казала “да”. Държи ръката му, подкрепя го в определяната от останалите “лудост” и дори го нарича с новото му женско име. Любовта й вече е отвъд границите на приемливото. Любовта й се е превърнала в отдаденост към това да подкрепи човека в мечтата му да изглежда точно така, както се чувства.

В края на филма шалчето на Герда прелита над блатистите места, където е израснал Ейнар и където Лили можеше да се насити на гледката с променената си същност. Полетът на феерията е всъщност израз на свободата, на прелитането над злободневието и на възможността да си позволиш да изживееш всичко, което чувстваш за правилно за самия теб.

Лили Елбе, както се кръщава главния герой, води свои дневници, които по-късно стават основа за вдъхновение на много трансджендър привърженици. Те се възхищават на смелостта на Лили да се подложи на подобна операция и да бъде смела в себеосъществяването си.

В главната роля участва Еди Редмейн, чиято най-запомняща се роля е в друг филм по действителен случай - The theory of everything, за живота на Стивън Хокинг. Превъплъщението му там е неописуемо.


автор: Яница Григорова

снимки: blogmida.com.br