Когато в Додо Академия отворихме поредната настолна игра, която трябваше да проиграем като част от журито в категорията Детска Игра на годината, всички бяхме запленени от нейната визия - прекрасен дизайн на компоненти, приказни магически предмети, изпълнени с цветове и интересна механика, които веднага предизвикват детското внимание. 

Играта носи многозначителното заглавие Magic Market и заслужено заема своето място в нашата поредицата Детски настолни игри в Gamer's Corner на Powwow Club.

Тематиката е перфектно подбрана и е подходяща за всякаква възраст. Едва ли някой би останал равнодушен към какъвто и да е магически елемент! Но, в тази игра не става въпрос за магия в чистия смисъл на думата, а за нещо повече...


Кои са скритите ползи?

Magic Market е детската настолна игра, която спомага за овладяването на специфични умения, в областта на икономиката и бизнеса:

  • Трениране на паметта
  • Развиване на математически умения
  • Управление на бюджет и ресурси
  • Водене на преговори и постигане на договорености
  • Подобряване на езиковите и комуникационни умения

Ето как една игра с магически предмети би могла да превърне децата в смели предприемачи и търговци.


Каква е идеята?

В Додо Академия често се превръщаме в магьосници, по различни причини. Когато играем Magic Market имаме възможност да търгуваме с различни магически предмети, които предлагаме на магическия пазар. Играта печели този, който има най-голям приход /т.е. спечелил е най-много Драгос- валутата в Magic Market /, след като пазарът затворив 5:00 часа.  За да сте добър предприемач и търговец трябва да имате отличен търговски усет. Затова бъдете умни търговци и се съобразете с търсенето на пазара.


Какво се крие в кутията?

В магическата кутия откриваме квадратна дъска, разделена на 4 зони, като всеки ъгъл е предназначен за различен играч. Тя, заедно с  въртящ диск, върху който има  12 полета за 12 пионки /това са нашите потенциални клиенти/изграждат магическия пазар. 

Под всяка пионка има символи с различни магически предмети, защото всеки посетител /клиент/ има предпочитания към конкретни магически предмети. Затова е много важно, преди началото на играта добре да огледате и да се опитате да запомните символите под пионките, за да изложите възможно най-търсените стоки на вашия магически щанд. 

Всеки играч има щандвърху който излага за продажба 6 от своите 12 магически предмета в съответния цвят, разбира се, както и с етикет и определена цена върху тях.  /Всички магически предмети са общо 48/.

Играчите разполагат и с пазарска чанта /общо 4 чанти/. Когато тя е обърната със символа нагоре, се използва за съхранение на вашите покупки. /Страната с колекции, която е на гърба на чантата се използва само при някои варианти на играта./

Щом ще трябва да пазаруваме, ще ни е необходима определена валута. Magic Market работи с  Драгоси - 20 банкноти x 5  Драгос и 30 x 1 Драгос монети.

Разполагате и с 2 зарчета. Зарът за движение определя броя полета за преместване по време на вашия ход, а зарът за цена / цветен зар/, указва цената, когато продавате магически предмет.

Разбира се, всеки пазар има работно време. Часовникът отброява рундовете, които са минали и ви уведомява, когато играта е приключила. 

Магическата пръчка няма специална функция, освен тази да ви накара да се почувствате истински магьосници.


Как се играе?

Правилата в няколко стъпки:

  • Подготовка за игра

В играта Magic Market могат да се включат от 2 до 4 играчи. Подреждането на отделните елементи е изключително забавно за децата. Сглобяваме въртящия диск и квадратната дъска, разбъркваме 12-те сини дървени пионки с формата на магьоснически шапки и ги поставяме на случаен принцип върху празните полета. Всеки играч трябва да огледа добре символите преди началото на играта и да се опита да ги запомни добре.  

Време е да подредим щандовете с предмети, които са в същия цвят, в какъвто е оцветен ъгъла на игралното поле пред играча. Посетителските щандове, които са изключително цветни са триизмерни и децата в Додо Академия предпочитат всеки път да ги сглобяват, вместо да ги прибират готови в кутията. /Предвид, че те са изработени от картон, може би постоянното разглобяване и сглобяване би довело до по-бързата им амортизация. Но, ако децата се отнасят с нужното внимание към детайла, ще успеят да се радват на играта достатъчно дълго време. При нас елементите са в първоначалния си вид, въпреки ежедневната експлоатация на магическия пазар, в продължение на година.

Всеки играч разполага с 12 магически предмета. Избира 6 от тях, които да покаже на щанда си и прибира останалите под масата: това е своеобразен склад. Добре е да покажете предметите, които другите играчи харесват най-много. Вземете пазарска чанта в същия цвят като вашия и я поставете със символите нагоре, в близост до вас. 

В началото на играта трябва да вземете важното решение кой играч ще бъде Пазителят на Драгоси. Той ще отговаря за раздаването на Драгоси по време на играта. В началото на играта всеки играч получава по 3 Драгос, които поставя върху пазарската си чанта. 

Според правилата на играта, играчът, който каже най-доброто магическо заклинание получава заровете, т.е. той започва пръв играта. Този, който е отдясно на играча със заровете става Господар на времето и трябва да превърти стрелката на часовника така, че да показва 10:00 часа. /Ако играчите са двама, часовникът показва 8:00 часа./

Стартът на играта е златната звезда, която е върху игралното поле.


  • Начин на игра

Magic Market е отворен. Играчите се редуват по посока на часовниковата стрелка. Ако вие сте играчът, в когото са заровете започвате своя ход, следвайки тези 3 стъпки:

1. Хвърляте зар, определящ движението на посетителите. 

Дискът  от игралното поле се завърта наляво, толкова звезди, колкото показва зарът. Началната точка е златната звезда.

2. Избирате синя пионка 

Повдигнете една от трите сини пионки, които са пред вашата маса и погледнете символа, скрит отдолу. Най-често символът ви показва кой тип магически предмет иска да купи този посетител. Важно е всички играчи да го видят, преди да го поставите обратно на мястото му. Имате възможност да избирате само от тримата посетители пред вашата маса. 

В Magic Market ще се срещнете с 3 различни типа посетители:

Стандартни купувачи - Повечето купувачи имат предпочитания към един от 8-те вида магически предмети, представени с различни символи: маска / костюми; листо / растения; конче / детски играчки; мече / плющени играчки; книга / литература; топка / игри на открито; меч / магически оръжия; звездичка / задължителни предмети.

Луд купувач - Ще го познаете по широката, налудничава усмивка /символ с усмихнат емотикон/. Той винаги купува първия предмет, който му покажеш, без да се интересува от неговия тип.

Приятели -  В Magic Market има магьосници, които са ваши приятели. Те ще ви заместват, за да можете да посетите другите магически щандове. Символът им е магическата шапка.

3. Действайте според предпочитанията на посетителя, който сте избрали

  • Ако посетителят е обикновен купувач

Намерете магически обект, изложен на вашия щанд, съответстващ на типа, който посетителят търси: символът от дясната страна на етикета, поставен върху предмета трябва да е същият като този в долната част на синята пионка.

Ако не разполагате с магически предмет, от който се интересува вашият потенциален купувач, тогава търсенето не съответства на предлагането и вашият ред приключва. Ред е на следващия играч. Бъдете внимателни, защото при всеки играч липсват два от осемте вида предмети. Кои предмети не се предлагат от вас, можете да видите на самия магически щанд.

Ако имате в наличност един или повече магически предмета, от които купувачът се интересува:

Това е страхотно, защото посетителят ще купи магически предмет от вас! Ако няколко предмета съвпадат с търсения вид, изберете този, който искате да продадете. След това хвърлете цветния зар, за да разберете колко Драгос ще ви дадат за този предмет. Зеленият цвят е ниската цена, синият - средната, а червеният цвят е най-високата цена. Върнете продадения магически предмет в кутията, вземете парите си от Пазителя на Драгоси и изберете нов магически предмет от склада си, който да изложите на вашия магически щанд. /Докато наличните артикули в склада не се изчерпят, на щанда ви винаги трябва да има изложени 6 магически предмета/.

Жокер: За да можете да привлечете определени посетители, в подходящ за това момент, е важно да запомните къде стоят те. Всяка синя пешка е до определен предмет на дъската: очила, чадър, котка и т.н., които могат да ви служат като ориентир.

  • Ако това е Лудият купувач

Лудият купувач е готов да купи всеки предмет, независимо от категорията. Изберете предмета, който искате да продадете, хвърлете зара с цена, поставете предмета обратно в кутията и вземете Драгосите, които сте спечелили.

  • Ако е приятел

Приятелите са тук, за да се погрижат за вашия щанд, докато вие сте на шопинг. Така ще имате възможност да посетите щандовете на другите играчи. Открийте магически предмет, който искате да купите и предложете една от трите цени (зелена, синя или червена) на собственика му. Сега е моментът да бъдете убедителни и да намерите основателни причини защо цената, която предлагате, е правилната! Ако продавачът не е съгласен с предложената цена, хвърлете зарчето Цена и разберете колко трябва да платите. Вземете магическия предмет, който вече е ваш и смело го поставете в чантата си. Ако нямате достатъчно Драгоси, продажбата не може да се осъществи.

За да поддържате лоялната конкуренция, преди края на играта трябва да сте купили определен брой предмети от останалите магьосници.

След като изпълните 3-те стъпки, вашият ред приключва и е време следващият играч /по часовниковата стрелка/ да опита късмета си в търговията. Когато Господарят на времето приключи своя ход, той трябва да премести стрелката на часовника с един час напред, за да покаже, че един кръг е изтекъл.


Край на играта

Магическият пазар затваря в 5 часа. Всички играчи проверяват дали са купили достатъчно магически предмети от останалите, според броя на участниците: 

  • 2 играчи - Трябва да купите 3 магически предмета от другия играч.
  • 3 играчи - Трябва да закупите 1 магически предмет от единия играч и 2 магически предмета от другия играч.
  • 4 играчи - Трябва да купите по 1 магически предмет от всеки един от останалите играчи.

Ако не сте купили необходимия брой предмети, трябва бързо да направите окончателните си покупки! По посока на часовниковата стрелка, всеки играч може да купи един предмет на ход. Задължително е първо да посетите щандовете на магьосниците, от които не сте си купили нищо. Но този път вашият опонент решава кой предмет ще ви продаде. Хвърлете зара за цена, за да определите цената без преговори. Направете толкова ходове, колкото са ви необходими, докато купите необходимия брой предмети.

След като всички играчи закупят необходимия брой предмети слагаме край на играта. Време е всеки играч да преброи приходите си. Този, който има най-много Драгоси печели приза за най-добър търговец.


Вариант за напреднали

Посещението на Великия магьосник

Всеки уважаващ себе си велик магьосник търси конкретни магически предмети за своите заклинания. Той е много взискателен и винаги има списък с точно това, което търси.  Вие също имате мистериозен списък, който ще откриете на гърба на  чантата си.  Настройте часовника на 9 часа и започвайте. /Играта се играе в 9 рунда  + 1 бонус/. Ако успеете да се сдобиете с всички предмети от списъка (като спазвате правилата за закупуване от други играчи), в края на играта  Великият магьосник ще ги купи от вас на обявената цена. /В игра с 2 играчи,  магьосникът търси само първия списък, а вие  избирате категорията на третия предмет/.

С различните нива на трудност, както и с търговските стратегии, които се изискват, играта Magic Market е изключително гъвкава и адаптивна към различни възрасти. Гарантираме, че всеки път, когато я играете ще се забавлявате. А воденето на преговори за цената и особено причините, които изтъкват децата, често ще ви карат да се замислите.


В отделни ревюта в Gamer's Corner на Powwow Club ви представяме предимствата на различни игри, които заедно с децата в Додо Академия сме изпробвали през изминалата 2022 г., като част от журито в категорията Детска Игра на годината.

В съботните следобеди /през седмица/, в началото на месец февруари стартират отворени събития, организирани от Додо Академия и Powwow Club, на които ще можем да играем заедно Детски настолни игри.

За повече информация: следете Календара със събития на Powwow Club