В днешно време не придаваме същото значение на традиционната обредност, каквото са отдавали нашите предци. Все повече традицията в ритуалите се променя и придобива някак модерна визия. Ето защо и ролята на сурвакарите и кукерите днес е различна. Тяхната изначална функция да прогонват злото вече е редуцирана само до пресъздаване на самите традиции и обичаи на маскарадни фестивали, които ежегодно се провеждат в различни райони на България. В тези големи карнавални шествия се включват всички, независимо от тяхната възраст, като основната им цел е съхраняване на традицията, доколкото това е възможно в модерния свят, в който живеем.

Международният фестивал на маскарадните игри "Сурва" в Перник, който тази година ще се проведе от 24 до 26 януари 2025 г. е включен в Представителния списък на ЮНЕСКО за нематериалното културно наследство на човечеството.

Международният маскараден фестивал "Кукерландия" в Ямбол ще събере различни маскарадни групи от България и света в дните между Месни и Сирни Заговезни - 27 февруари - 2 март 2025 г.

С децата в Додо Академия ще изработим различни сурвакарски / кукерски маски, с което ще дадем нов поглед и ще съхраним традицията жива. 

Предизвикателство на Додо Академия за месец януари

Направете сурвакарска / кукерска маска от естествени материали

или

Посетете маскараден фестивал

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Сурвакари или кукери?

Днес почти не правим разлика между сурвакари и кукери. Всъщност те се появяват по различно време през годината, но символиката е една - новото начало.

Какво повелява традицията?

На "Сурва" или „Сурова“ /13-ти срещу 14-ти януари - Нова година/ сурвакарите минавали от къща на къща, за да отправят своята благословия. Носили разклонена в горния си край тояга, която била от сурово дърво /суровишняк/. На нея връзвали сноп от чемшир и тенекийки, които да дрънкат, когато се ударят в земята. Сировишнякът бил висок колкото самия момък, който го носил. Сурвакарите били само  момчета на 15 – 16 години. След тях обхождали домовете и персонажите в пресъздаването на обичая „Невеста“, а по-късно и „Мечка“. Участниците в тези обичаи били младежи, които са достигнали подходяща за женене възраст. Основното тук е че юношата придобива нов социален статус - става мъж. По-големите младежи трябвало да бъдат толкова добре маскирани, че да не бъдат разпознавани. В наши дни в пресъздаването на обичая вече участват и жени, дори и момичета.

Обхождането на домовете по аналогия е същото, което правят коледарите на Рождество Христово. То е неизменна част от празника "Сурова".

Сурвакарите вярват, че колкото по-страшни са маските и колкото по-силно звънят звънците, толкова по-далеч ще избяга злото. Традицията се предава от баща на син, от дядо на внуче. Костюмите са направени от обърнати наопаки кожи или от нарязани на ленти парчета плат. В някои села маските се изработват от дърво, кожа и рога, а в други са огромни изображения, изработени от дърво и пера. Сурвакарските дружини се предвождат от болюбашия, а във всяка дружина има булка и младоженец, свекър и свекърва, поп, мечкар и мечка, звънчари. Разиграва се обичаят "Сурвакарска сватба". 

Кукерите  се появявали по време на Сирни Заговезни, за да възвестят настъпването на земеделската година и зараждането на новия живот. Обичаят Кукерство е един от най-древните по нашите земи и води началото си отпреди 6000 години. Самата дума "кукер" има тракийски произход и означава "висок, маскиран човек". Кукерите са познати с различни имена – мечкари, старци, кукове, бабугери, песяци. Обличат дрехи от животински кожи, окачват по себе си хлопки и звънци, носят тояги, за да прогонят злите сили и да посрещнат пролетта, символизираща плодородието и благоденствието. 

В обичая участват само мъже, ергени. Основните действащи лица са Момък /Дядо/, Невеста /Баба/ ,Цар и останалите кукери. Само Царят е мъж в зряла възраст, който вече е създал семейство, има деца и имот. Той се вози в каруца, а след нея кукерите влачат рало, с което ритуално орат земята. В каруцата има и крина със зърно, което Царят символично засява. Събират се в центъра на селото, откъдето тръгват да обикалят къщите с наричания за плодородие и здраве. 

Кукерските маски са с дървена конструкция. Върху тях  се залепят разноцветни конци, парченца платове, огледала и други елементи. Маската трябва да е грозна и страшна, за да се „изплаши” злото. Най-древните маски са във вид на овен, козел и бик. Някои маски са с две лица. От едната страна лицето е с добродушни черти, а от другата страна носът е голям и гърбав, а лицето зловещо. Това показва как доброто и злото неизменно съществуват в света.

Основния цвят, който се използва при украсата на маските е червеният– символ на плодородието и възраждащата се природа, слънцето и огъня. В българската символика червеният цвят „гони” злите сили и духове. Другият преобладаващ цвят е белият, символизиращ  водата, светлината и пречистването.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

12 предизвикателства - 12 традиции е инициатива на Додо Академия и Powwow Club, чрез която всеки месец през 2025 г. ще насочваме вниманието Ви към стари ритуали и обреди, като отправяме различни предизвикателства. Заедно ще продължим да пазим традициите живи!